NIEKONSEKWENCJE RZYMSKO-KATOLICKICH TEOLOGÓW.
Teolodzy
ci z jednej strony poważają Dekalog i głoszą jego świętość i
niezmienność, z drugiej strony jednak, na następnych kartach swych
książek, beztrosko oznajmiają o dokonanej przez kościół rzymski
zmianie przykazań.
a)
ks. Fr. Spirago, t. II Katechizmu Ludowego, na s. 10 pisze:
"Prawa
wydane przez zastępców Boga, są tylko wtedy prawdziwymi prawami,
jeśli nie stoją w sprzeczności ani z Prawem Bożym objawionym. Nie
ma przykazania przeciw przykazaniu Bożemu. Jeśli np. cesarz
rozkazuje co innego, a jego namiestnik co innego, to przede wszystkim
słuchać trzeba cesarza. Podobnie jeśli namiestnicy Boga nakazują
coś takiego, czego Bóg zakazuje, wspomnieć trzeba na słowa
Apostołów, że "więcej trzeba słuchać Boga niż ludzi".
A
nieco dalej, na s. 65: "...Dziesięcioro Bożych przykazań
przekształcił Kościół Katolicki, poczynił w nich Kościół,
następujące zmiany formalne. Drugie przykazanie dotyczące czci
obrazów złączył z pierwszym, natomiast dziesiąte rozdzielił na
dwa osobne przykazania...Nakaz święcenia Sabatu, przemienia kościół
na nakaz święcenia niedzieli..."
Kogo
więc należy więcej słuchać? "Namiestników, czy Żywego
Boga? Czyje przykazania przestrzegać?!
b)
Ks. W. Zalewski "Nauka Boża, Dekalogu", s. 113: "Dekalog,
to dziesięć najważniejszych nakazów...moralnego prawa, ich
szczególną wagę podkreśla fakt uroczystego ogłoszenia na górze
Synaj.(...) Tylko prawa Synaju są zawsze świeże życiodajnie,
oparte na najgłębszych tęsknotach i potrzebach natury ludzkiej. Na
kamieniu wypisał je Bóg, bo jak skała są one niespożyte,
wieczne...Dekalog to najświętszy kodeks, jaki kiedykolwiek oglądała
ziemia.(...) Treścią Dekalogu są podstawowe, ogólne normy prawa
przyrodzonego. W tym leży największa siła Dekalogu i jego
wieczysta aktualność i niezmienność.
Niestety
i ten teolog nieco dalej stwierdza z dziwną niekonsekwencją i
nieodpowiedzialnością: "Nakaz święcenia szabatu, Kościół
zmienił na ogólny nakaz święcenia dnia świętego" (s. 13)
Jak
można zmieniać prawa Boże, które słusznie teolog ten nazwał
wcześniej "niespożytymi", "wiecznymi",
"powszechnymi", "dotyczącymi całej ludzkości",
"aktualnymi" i "niezmiennymi"?
Zakończenie:
Zmiana przykazań Bożych, jest sprawą bez precedensu. Jakkolwiek
bowiem w starożytności, w historii narodu Izraelskiego Przykazania
Boże bywały naruszane, lub zaniedbywane, to jednak nie znalazł się
nikt, kto ważyłby się wyciągnąć świętokradczą rękę w
stronę Dekalogu i dokonać w nim zmian i przekształceń, usuwając
jedne z przykazań, dzieląc inne, wprowadzając nowe. To jednak
poważył się uczynić kościół Rzymsko-Katolicki...
Bóg
nie został zaskoczony zmianą przykazań Dekalogu: "Jahwe jest
Bogiem Wszechmogącym" (1 Sam 2,3 BT). Wiedząc o przyszłej
zmianie przykazań, Bóg już w starożytności dał, a w Nowym
Testamencie powtórzył i poszerzył proroctwo o mocy odstępczej,
która się na to poważy.