KTO
ZMIENIŁ BOŻE PRZYKAZANIA
Zamiast
wstępu: Poniżej dokonamy zestawienia Przykazań Dekalogu w wydaniu
(wersji) biblijnym, oraz katechizmowym (katechizmu
Rzymskokatolickiego):
Biblijna
wersja Dekalogu:
"Jam
jest Pan, Bóg
Twój, którym cię wywiódł z ziemi egipskiej, z domu niewoli."
I.
Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną.
II.
Nie uczynisz sobie obrazu rytego ani żadnej podobizny tego, co jest
na niebie w górze i co na ziemi nisko, ani z tych rzeczy, które są
w wodach pod ziemią. Nie będziesz się im kłaniał ani służył.
Ja jestem Pan, Bóg Twój, mocny, zawistny, karzący nieprawość
ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia tych, którzy
mnie nienawidzą, a czyniący miłosierdzie tym tysiącom tym, którzy
mnie miłują i strzegą moich przykazań.
III.
Nie będziesz brał imienia Pana, Boga twego, nadaremno; bo nie
będzie miał Pan za niewinnego tego, który by wziął imię Pana,
Boga swego, nadaremno.
IV.
Pamiętaj, abyś dzień sobotni święcił. Sześć dni robić
będziesz i będziesz wykonywał wszystkie roboty twoje; ale siódmego
sabat Pana, Boga twego, jest; nie będziesz wykonywał weń żadnej
roboty, ty i syn twój, i córka twoja, sługa twój i służebnica
twoja, bydlę twoje i gość , który jest między bramami twymi.
Przez sześć dni bowiem czynił Pan niebo i ziemię, i morze, i
wszystko, co w nich jest, a odpoczął dnia siódmego; i dlatego
pobłogosławił Pan dniowi sobotniemu i poświęcił go.
V.
Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył na ziemi, którą
Pan, Bóg twój, da tobie.
VI.
Nie będziesz zabijał.
VII.
Nie będziesz cudzołożył.
VIII.
Nie będziesz kradzieży czynił.
IX.
Nie będziesz mówił fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu
twemu.
X.
Nie będziesz pożądał domu bliźniego twego, ani będziesz pragnął
żony jego, ani sługi jego, ani służebnicy, ani wołu, ani osła,
ani żadnej rzeczy, która jego jest.(Wg przekładu ks. Wujka 2 Mjż
20,3-17)
Wersja
katechizmowa
"Jam
jest Pan, Bóg twój, którym cię wywiódł z ziemi egipskiej, z
domu niewoli".
I.
Nie będziesz miał bogów cudzych przede mną.
II.
Nie będziesz brał imienia Pana Boga twego nadaremno.
III.
Pamiętaj, abyś dzień święty święcił.
IV.
Czcij ojca twego i matkę twoją, abyś długo żył i dobrze ci się
powodziło na ziemi.
V.
Nie zabijaj.
VI.
Nie cudzołóż.
VII.
Nie kradnij.
VIII.
Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu twemu.
IX.
Nie pożądaj żony bliźniego twego.
X.
Ani żadnej rzeczy, która jego jest. (Wg przekładu ks. A. Cząstki
"Duży katechizm religii katolickiej").
Już
na pierwszy rzut oka widać poważne zmiany treści Dekalogu:
1.
Usunięte zostało całkowicie drugie przykazanie Dekalogu,
zabraniające tworzenia i kultu wizerunków. Kościół
Rzymsko-Katolicki, który dokonał tej poważnej zmiany, wprowadził
równocześnie do swych domów modlitw całe mnóstwo obrazów i
posągów, oddając im, i ucząc wiernych oddawać im głęboką
cześć.
2.
Usunięcie drugiego przykazania spowodowało też zmianę numeracji
przykazań, i tak: trzecie przykazanie biblijnego Dekalogu w wersji
katechizmowej występuje jako drugie, czwarte, jako trzecie itd.
3.
Aby jednak było Dziesięć Przykazań, Kościół Rzymsko-Katolicki
dokonał rozdzielenia dziesiątego przykazania, na dwa osobne, co
wprowadza dziwne zamieszanie do Dekalogu; jeżeli każde z przykazań
Dekalogu nakazuje, bądź zakazuje jakiejś jednej sprawy, to IX i X
przykazanie w wersji katechizmowej wspólnie dotyczą pożądania
cudzej własności.
4.
Kościół Rzymsko-Katolicki dokonał też zmiany treści czwartego
przykazania Bożego. Nakaz święcenia właściwego, siódmego dnia
tygodnia - soboty - zamieniono na ogólny nakaz święcenia "dnia
świętego" poprzez który rozumie się najpierw niedzielę, a
następnie inne dni świąteczne roku kościelnego - które
wyszczególnia i nakazuje zachowywać katechizm.
Dokonana
zmiana Bożych Przykazań jest wielkim przestępstwem. Pismo Święte
naucza, że kto narusza chociaż jedno przykazanie, jest przestępcą
całego Prawa, kto zaś znieważa PRAWO BOŻE, ZNIEWAŻA SAMEGO BOGA.
(Jak 2,9.10).
II.
ZMIANY BOŻEGO DEKALOGU DOKONAŁ KOŚCIÓŁ RZYMSKO-KATOLICKI.
1.
Podana wyżej katechizmowa wersja Dekalogu, zaczerpnięta została z
katechizmu ks. A. Cząstki pt. "Duży katechizm religii
katolickiej".
2.
Cytaty z dzieł innych teologów rzymsko-katolickich:
a)
Ks. Fr. Spirago "Katechizm Ludowy", t. II, str. 65-66:
"Dekalog żydowski obejmował pierwotnie następujące
przykazania:
1)
Przykazanie oddawania czci tylko prawdziwemu Bogu.
2)
Zakaz czczenia obrazów i posągów.
3)
Zakaz znieważania imienia Bożego.
4)
Nakaz święcenia sabatu.
5)
Nakaz czci dla rodziców.
6)
Zakaz zabijania.
7)
Zakaz cudzołóstwa.
8)
Zakaz kradzieży.
9)
Zakaz fałszywego świadectwa.
10)
Zakaz pożądania rzeczy cudzych.
(...)
poczynił w nich Kościół Katolicki następujące zmiany formalne.
Drugie Przykazanie dotyczące czci obrazów złączył z pierwszym,
natomiast dziesiąte przykazanie Boże rozdzielił na dwa osobne
przykazania. (...) Nakaz święcenia sabatu przemienił Kościół na
nakaz święcenia niedzieli..."
b)
Ks. W. Zaleski, "Nauka Boża, Dekalogu", s.13: "...Kościół
obecnie zakaz o wizerunkach pomija zupełnie, gdyż zawiera się on w
zakazie bałwochwalstwa. Nakaz święcenia Szabatu, Kościół
zmienił na ogólny nakaz święcenia dnia świętego. (...) "Nie
będziesz pożądał żony bliźniego swego", jest w Dekalogu
wyszczególnione na pierwszym miejscu. Kościół ujął to w osobne
przykazanie..."
e)
Ks. A. Jankowski "Podręczna Encyklopedia Biblijna", t. I,
s. 268: "Analizując co do treści tekst Dekalogu wg księgi
Wyjścia, należy jako drugie przykazanie wymienić: zakaz kultu
wizerunków Jahwe (Wyj 20,4-6);
Jako
trzecie zakaz wzywania nadaremno imienia Bożego (Wyj 20,17),
natomiast nasze dziewiąte - włączyć do dziesiątego (Wyj 20,17),
które ogólnie zakazuje grzesznych pożądań.(...) Dla Orygenesa -
wbrew większości Ojców - stanowił ten zakaz osobne przykazanie
(IX), co pociągało za sobą połączenie w jedno zakazu kultu
innych bóstw i kultu wizerunków. Tego podziału trzyma się Klemens
Aleksandryjski, św. Augustyn, wielu łacińskich Ojców, za nimi
Kościół Rzymski, a także luteranie..."
3.
Kilka świadectw o dokonanej przez Kościół Rzymsko-Katolicki
zmianie czwartego przykazania Dekalogu (przeniesienia święcenia z
soboty na niedzielę).
a)
Znany teolog Stephen Kesnan, "A Doctrinal Catechizm, s. 174:
"Pytanie: Czym można udowodnić, że Kościół posiada władzę
ustanawiania świąt? Odp. Gdyby nie miał tej władzy, nie mógłby
ustanowić niedzieli, pierwszego dnia tygodnia, na miejscu święcenia
soboty - siódmego dnia tygodnia, a więc dokonać zmiany nie
posiadającej uzasadnienia w Piśmie Świętym..."
b)
kard. Piotr Gasparri, "Katechizm katolicki z polecenia Jego
Eminencji X. dr. Augusta Hlonda, Prymasa Polski", s. 78:
"...Pytanie 205: Dlaczego w Nowym Testamencie nie święci się
soboty? Odp. W Nowym Testamencie nie święci się soboty, ponieważ
Kościół zastąpił ją jako świętem niedzielą..."
c)
Katechizm ułożony z ramienia soboru Trydenckiego, ("Catech.
ex. door. Con. Trid, ad. parochos, P.III. o.4, u 18) oświadcza
wprost "Spodobało się Kościołowi Bożemu, święcenie dnia
sobotniego przenieść na niedzielę..."
4.
NIEKONSEKWENCJE RZYMSKO-KATOLICKICH TEOLOGÓW.
Teolodzy
ci z jednej strony poważają Dekalog i głoszą jego świętość i
niezmienność, z drugiej strony jednak, na następnych kartach swych
książek, beztrosko oznajmiają o dokonanej przez kościół rzymski
zmianie przykazań.
a)
ks. Fr. Spirago, t. II Katechizmu Ludowego, na s. 10 pisze:
"Prawa
wydane przez zastępców Boga, są tylko wtedy prawdziwymi prawami,
jeśli nie stoją w sprzeczności ani z Prawem Bożym objawionym. Nie
ma przykazania przeciw przykazaniu Bożemu. Jeśli np. cesarz
rozkazuje co innego, a jego namiestnik co innego, to przede wszystkim
słuchać trzeba cesarza. Podobnie jeśli namiestnicy Boga nakazują
coś takiego, czego Bóg zakazuje, wspomnieć trzeba na słowa
Apostołów, że "więcej trzeba słuchać Boga niż ludzi".
A
nieco dalej, na s. 65: "...Dziesięcioro Bożych przykazań
przekształcił Kościół Katolicki, poczynił w nich Kościół,
następujące zmiany formalne. Drugie przykazanie dotyczące czci
obrazów złączył z pierwszym, natomiast dziesiąte rozdzielił na
dwa osobne przykazania...Nakaz święcenia Sabatu, przemienia kościół
na nakaz święcenia niedzieli..."
Kogo
więc należy więcej słuchać? "Namiestników, czy Żywego
Boga? Czyje przykazania przestrzegać?!
b)
Ks. W. Zalewski "Nauka Boża, Dekalogu", s. 113: "Dekalog,
to dziesięć najważniejszych nakazów...moralnego prawa, ich
szczególną wagę podkreśla fakt uroczystego ogłoszenia na górze
Synaj.(...) Tylko prawa Synaju są zawsze świeże życiodajnie,
oparte na najgłębszych tęsknotach i potrzebach natury ludzkiej. Na
kamieniu wypisał je Bóg, bo jak skała są one niespożyte,
wieczne...Dekalog to najświętszy kodeks, jaki kiedykolwiek oglądała
ziemia.(...) Treścią Dekalogu są podstawowe, ogólne normy prawa
przyrodzonego. W tym leży największa siła Dekalogu i jego
wieczysta aktualność i niezmienność.
Niestety
i ten teolog nieco dalej stwierdza z dziwną niekonsekwencją i
nieodpowiedzialnością: "Nakaz święcenia szabatu, Kościół
zmienił na ogólny nakaz święcenia dnia świętego" (s. 13)
Jak
można zmieniać prawa Boże, które słusznie teolog ten nazwał
wcześniej "niespożytymi", "wiecznymi",
"powszechnymi", "dotyczącymi całej ludzkości",
"aktualnymi" i "niezmiennymi"?
Zakończenie:
Zmiana przykazań Bożych, jest sprawą bez precedensu. Jakkolwiek
bowiem w starożytności, w historii narodu Izraelskiego Przykazania
Boże bywały naruszane, lub zaniedbywane, to jednak nie znalazł się
nikt, kto ważyłby się wyciągnąć świętokradczą rękę w
stronę Dekalogu i dokonać w nim zmian i przekształceń, usuwając
jedne z przykazań, dzieląc inne, wprowadzając nowe. To jednak
poważył się uczynić kościół Rzymsko-Katolicki...
Bóg
nie został zaskoczony zmianą przykazań Dekalogu: "Jahwe jest
Bogiem Wszechmogącym" (1 Sam 2,3 BT). Wiedząc o przyszłej
zmianie przykazań, Bóg już w starożytności dał, a w Nowym
Testamencie powtórzył i poszerzył proroctwo o mocy odstępczej,
która się na to poważy.